Verschillende QA opdrachten

Wanneer je als consultant bij KTBA werkt, zul je merken dat het werk zeer afwisselend is. De opdrachten en klanten kunnen elke keer weer anders zijn, net als je eigen functie in een bedrijf.

Wanneer een klant de hulp van KTBA wil inschakelen, komt er een heel proces op gang. Er wordt niet zomaar een consultant geplaatst bij een klant. Integendeel: er wordt gekeken wat de klant van de consultant verwacht aan onder andere kennis, kunde en persoonlijkheid. KTBA bepaalt op basis van de verwachtingen van een klant welke consultant of consultants bij het bedrijf passen. Daarna gaat een consultant vaak eerst op ‘sollicitatie’ bij de klant om te kijken of er een ‘match’ is met de organisatie en het project. Pas als dat zo is, kan de consultant worden ingezet voor deze klant. Het komt ook voor dat er meerdere ‘matches’ zijn. In dat geval gaan er ook meerdere consultants op gesprek, waarna de keuze aan de klant (en de consultant) is.

Het is voor jou als consultant elke keer weer een verrassing waar je terechtkomt en wat je functie wordt. Zo ondersteun je vandaag een pizzafabrikant bij een recall-actie, morgen begeleid je een bakkerij bij een audit en overmorgen ben je druk met de onderhoudswerkzaamheden van het kwaliteitssysteem bij een productiebedrijf waar verse kant-en-klaarmaaltijden worden bereid. Dit soort werkzaamheden worden ook wel ‘easy coaching’ genoemd, wat erop neerkomt dat je alle werkzaamheden uitvoert die nodig zijn voor het implementeren en onderhouden van een kwaliteitssysteem.

Naast easy coaching zijn er de zogenoemde ‘interim-opdrachten’. Bij dit soort opdrachten ben je langere tijd bij één klant actief, omdat de situatie of het vraagstuk daarom vraagt. Zo kan het voorkomen dat je alle taken van de QA-manager bij een kruiden- en specerijenfabrikant overneemt of een opdracht uitvoert bij een zuivelfabrikant die gericht is op procesverbetering binnen de fabriek.

Hoe divers de opdrachten ook zijn, KTBA zorgt er altijd voor dat je werk aansluit bij jouw kennis en ervaring. De werkervaring van de medewerkers bij KTBA is verschillend. Afhankelijk van je achtergrond werk je als starter of als medior/senior consultant. Het werk van starters bestaat meestal uit uitvoerende taken en is gericht op persoonlijke groei en ontwikkeling van kennis en kunde. Medior/senior consultants richten zich, ook op basis van hun eigen wensen, op complexere opdrachten waarbij een sturende of strategische rol gewenst is. Zij kunnen invulling geven aan een dergelijke rol, omdat ze beschikken over voldoende ervaring, zich kunnen inleven in de belevingswereld van medewerkers en op alle niveaus kunnen communiceren. Zij moeten er immers voor zorgen dat alle medewerkers binnen een bedrijf een gemeenschappelijk doel nastreven.

Genoeg gehoord over opdrachten, ik wil praktijkvoorbeelden. Download de whitepaper

KTBA Whitepaper QA opdrachten